Regjeringa vil granske dei store forskjellane i skulen
Det er store sprik mellom skulane i Noreg i læreutbytte hos elevane. I Finnmark er nær halvparten av skulane under landssnittet på dei yngste trinna.
Regjeringa går straks i gang med å finne ut kva dette kjem av. Det er den såkalla skulebidragsindikatoren for grunnskulen som avslører forskjellane.
- Bakgrunnen til eleven i form av utdanninga og inntekta til foreldra skal ikkje avgjere kor godt dei lykkast på skulen. Det er ansvaret til skulen å sørge for at innsatsen til eleven, engasjementet og talentet avgjer. Desse tala stadfestar at det er forskjell på kor flinke skulane er til å løfte elevane sine. No må lokalpolitikarane bruke det vi lærer om skulen til å gjere skulen betre, seier statsminister Erna Solberg (H).
Oslo best
Det indikatoren viser, er kor mykje kvar enkelt skule bidrar til resultata til elevane. Tala er justerte for utdanninga til foreldra, inntekt og innvandrarbakgrunn og dei tidlegare resultata til eleven. Resultata til elevane på nasjonale prøver i lesing, rekning, engelsk og eksamensresultatet på 10.-trinnet blir brukt i vurderinga.
Resultata for ungdomstrinnet viser at over ein tredel (32 prosent) av skulane i Finnmark er under landssnittet, medan det i Telemark berre er 8 prosent av skulane som er under landssnittet.
Kontrasten blir stor til det eldste trinnet i barneskulen (5.-7.). Her ligg 38 prosent av skulane i Telemark under landssnittet. Oslo ligg best an med 10 prosent av skulane under snittet. Finnmark kjem på ein 8.-plass for dette trinnet med 20 prosent av skulane under snittet.
Dei alvorlegaste tala for Finnmark viser seg for det yngste trinnet (1.-4.). 46 prosent av skulane i fylket scorar under landssnittet. I Oslo, som kjem best ut, er det berre 4 prosent av skulane som ligg under snittet for dei yngste elevane.
Regjeringa undersøker
- Vi har fått viktig kunnskap om korleis skulane bidrar. Men vi veit for lite om kva som kjenneteiknar dei skulane som bidrar mest til elevlæringa, og kva dei som bidrar minst manglar. Eg vil gi Utdanningsdirektoratet i oppdrag å skaffe meir kunnskap om dette, seier kunnskaps- og integreringsminister Jan Tore Sanner (H).
Utdanningsdirektoratet har laga skulebidragsindikatorar for grunnskulen. Fordi ein ikkje har noko tidlegare resultat å vise til på 1.-4. trinnet, og dermed berre kontrollerer for familiebakgrunn, er dette målet meir uvisst. Den detaljerte oversikta viser òg at det er store forskjellar i kvart fylke mellom kommunane og skulane.
Fakta på fylke sortert etter kor dårleg dei gjer det på skulebidragsindikatoren
Fylka er rangerte frå dårlegast til best for klassetrinna 1.-4., 5.-7. og 8.-10. Talet til høgre viser kor mange prosent av skulane i fylket som ligg under landssnittet.
Skulebidrag 8.-10. trinn skuleåret 2017/2018
Lenke til kommunar og enkeltskular
Finnmark 32
Troms 28
Nordland 25
Oslo 25
Oppland 18
Akershus 17
Hedmark 17
Rogaland 16
Møre og Romsdal 15
Vestfold 15
Trøndelag 14
Aust-Agder 12
Vest-Agder 10
Buskerud 9
Hordaland 9
Sogn og Fjordane 9
Østfold 9
Telemark 8
Skulebidrag 5.-7. trinn skuleåret 2017/2018
Lenke til kommunar og skular i kvart fylke
Telemark 38
Vest-Agder 32
Hedmark 31
Trøndelag 23
Buskerud 22
Møre og Romsdal 22
Østfold 21
Finnmark 20
Nordland 20
Oppland 20
Akershus 19
Aust-Agder 19
Hordaland 19
Vestfold 19
Sogn og Fjordane 15
Rogaland 14
Troms 13
Oslo 10
Skulebidrag 1.-4. trinn skuleåret 2017/2018.
Lenke til kommunar og skular i kvart fylke.
Finnmark 46
Troms 35
Aust-Agder 34
Trøndelag 31
Hordaland 24
Østfold 24
Vestfold 22
Hedmark 21
Nordland 20
Telemark 20
Møre og Romsdal 19
Rogaland 19
Vest-Agder 19
Buskerud 18
Oppland 17
Akershus 15
Sogn og Fjordane 14
Oslo 4
(©NPK)
Statsminister Erna Solberg presenterte stortingsmeldinga «Lærelyst Tidleg innsats og kvalitet i skolen» i 2017. To år seinare ser ein at det er store forskjellar mellom norske skular og korleis dei bidrar til å løfte elevane. Regjeringa har bestemt seg for å undersøke dette nærmare. Foto: Berit Roald / NTB scanpix